The Journal of Sonic Studies har publicerat en artikel av professor Johan Stenström, ledamot och vice ordförande i Harry Martinson-sällskapets styrelse. Där skriver han om den elektroniska musiken i operan Aniara. Här en länk till artikeln som är skriven på engelska.
Kort (och fritt översatt) avsnitt ur sammanfattningen: ”Vid premiären 1959, fick operan Aniara beröm av pressen i Sverige, de övriga nordiska länderna och Västtyskland. Andra utländska kritiker var mer reserverade inför helheten, men entusiastiska över vissa avsnitt. Fram till år 1970 var Aniara återkommande som ett av de viktigaste verken på Operans fasta repertoar. Operan Aniara har framförts utomlands: Edinburgh 1959, Covent Garden 1960, världsutställningen i Montreal 1967, och München 1969. Förutom Stockholmsuppsättningen, har operan har producerats i Hamburg 1960, i Bryssel 1960, och i Darmstadt 1963. Aniara är den enda svenska operan som åtnjuter internationell berömmelse, och det är den första operan som inkluderar elektroakustisk musik.”