Bakom kulisserna på sällskapets succésoare i tisdags

GÖTEBORG. Vad i h-e har dom för sig i Litteraturhuset före klockan sju?

Dom förbereder den litterära soaré som ska gå av stapeln där samma kväll.

Det hela kommer att sluta succéartat. ”Tack för en fin och stimulerande kväll om Harry Martinson”, skriver en av besökarna. ”Nu kommer jag att läsa mer av och om Harry”. 

Vi också. För varje människa som mött Harrys texter fortsätter förstås att läsa honom.

Men nu vrider vi alltså tillbaka klockan och följer förberedelserna.

Lokalen görs fin. Grönt ställs ut, Anders Gladers känga med nässlor hamnar på en piedestal, affischer och foton av Harry tejpas upp och skyltar med Martinson-citat kommer på plats.

När man flyttar in någonstans, också mer tillfälligt, ska ju bilder, utsmyckningar och annat i miljön tala till ögat. Här tar liksom Harry till orda från rummets alla hörn.

Det är samtidigt som att befinna sig i ett kraftfält under uppladdning. Vi vet ju inte vilka energier som kommer att frigöras här om ett par timmar.

Mikael Alexandersson lägger förnöjt sista handen vid skylten som meddelar att soarén är slutsåld. För att det material vi sänder ut i världen ska bli vackert och lätt att läsa är den mannen oumbärlig. Skönheten har många ansikten – också de som kan möta oss i foldrar och broschyrer.

Det är premiär för mig att själv vara en av de personer jag vanligen beskriver och kommenterar i likartade sammanhang. Jag ser rubriken för mig: ”Han gjorde debut som soaréartist vid 81 års ålder och föll igenom.”

Så börjar det klirra. Det är Ulla Alexandersson som ställer ut glas på ett långbord i ena hörnet av rummet.

Ulla råkar ta ett snedsteg – på alldeles nykter kaluv. ”Det sägs att en stjärna ska falla”, börjar hon påpassligt nynna, och jag skyndar mig att fylla i: ”var gång när en människa dör.” Det sägs förresten att Harry kunde alla Ferlins dikter utantill.

Martin Bagge sitter in sig på den lilla estraden. Det är förstås viktigt att man hamnar rätt, att ”sittationen” stämmer. Kommer inte de på första raden bra nära, frågar jag. De kommer att  s e  sången, inte bara höra den, svarar han muntert.

Harry Martinson berättar i en av sina essäer att också taltrasten är noga med att prova ut de akustiska möjligheterna, ”på det ställe i topografin … där ekot har sitt känsligaste vägskäl”. Fast i våra dagar är allt sådant en fråga om att hantera sina mikrofoner rätt.
Trasten genomkorsar skogen innan han ”hittar den plats som för tillfället har nyckeln till den djupaste resonansbottnen”. Den finner Martin Bagge med hjälp av elektricitet och de maskiner som kan böja till klanger och stämmor så att det hela blir fulltonigt. 

Hej, hej, ropar Åsa B Johansson i sin mikrofon och avlyssnar också hur ett par drag med stråken på fiolen låter i högtalarna. På golvet har hon ett dragspel.

Stefan Forssén trakterar husets piano som kvällen till ära är nystämt.

Nio av de aderton stycken vi ska höra under kvällen har Forssén komponerat men när jag ser honom nästa gång ligger han och vilar i en soffa i ett hörn.

Anders är kusk och allt-i-allo, han köper, fraktar fram, bär in och ställer upp, mångkunnig i det praktiska – också.

Anders Glader har burit in bortåt 70 kilo – vin, förfriskningar, förnödenheter och annat och nu börjar han fylla på i glasen.

Kan ni era texter utantill, undrar Ulla. Vi enas om att man måste ha fusklappar till hands när det gäller Harry Martinson. Hans texter kan man ju inte referera, hans språk kan ingen återge med egna ord, bara citera. Och mycket är ju också uppläsningar.

Dan Berglund sitter i en fåtölj på scenen och samlar ihop sig. Hans uppläsningar lär vara som en hel teaterföreställning i sig, har jag fått höra.

Carina Olsson håller i alltsammans: människor, program, tider, presentationer och tusen praktikaliteter.

Utanför fönstren blixtrar gula ljus. Staden håller på att bygga en betongudde i älven. Måtte de inte börja banka och slå på sina pålar mitt i soarén!

Dan Sjögren (text och foto)

1 comment for “Bakom kulisserna på sällskapets succésoare i tisdags

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *