Niondeklassare från Nya Elementar läste och såg Aniara

Klassiska biografen Fontänen i Vällingby.

Omkring etthundrafemtio elever på grundskolan Nya Elementar i Bromma såg Pella Kågerman och Hugo Liljas filmtolkning av Harry Martinsons diktepos Aniara på biografen Fontänen i Vällingby 3 juni.

Cecilia Peña, svensklärare på Nya Elementar beskriver förberedelserna.

– Vi läste ett urval av sångerna i eposet. Vi gick igenom figurerna i berättelsen och själva handlingen.

Hur reagerade eleverna på formen och sättet att berätta?

– De kunde ta till sig berättelsen ganska bra. I början var det lite ovant att läsa vers men när de väl kommit in i själva berättelsen så kunde de acceptera formen också.

Vilka tankar och känslor väckte texterna ur Aniara?

– Många var förväntansfulla inför filmvisningen. På det stora hela var de nyfikna och intresserade av Aniara. Vi hann inte fördjupa oss så mycket i texten så sent på terminen men det är ett väldigt existentiellt verk som går att läsa in i vår samtid.

Direkt efter filmvisningen intervjuades några av eleverna om sin upplevelse.

– Den var bättre än jag trodde, sade en elev.

– En film som man kommer drömma mardrömmar om, sade en annan.

– Det kändes lite konstigt att titta på sexscenerna med klassen.

– Jag gillar bara glada filmer men den här var ganska bra. Den visar hur det kan bli om vi inte tar hand om planeten.

Något som många elever reagerade på var de explicita sexscenerna.

– Vi föreställde oss att det var så det skulle bli ombord på Aniara, säger Hugo Lilja. Egentligen är det inte så mycket sexscener om man jämför med till exempel HBO-serien Game of Thrones. Bara det att vår film skildrar en sexualitet som inte är förskönad och det är många ovana vid. Sexkulten och sexualiteten har en stor plats i Martinsons epos och vi gestaltade den på det sätt som vi föreställde oss att den skulle vara i en sådan situation.

Filmaren Marika Heidebäck, som modererade samtalet med Hugo Lilja, berättar att sexscener i filmbranschen diskuteras på ett nytt sätt nu efter metoo-avslöjandena. Många menar att det är viktigt att dessa scener planeras och förarbetas noggrant (precis som stuntscener).

 – Det ska finnas en koreografi så att skådespelarna vet på förhand vad som ska hända. Vid improvisationer kan det bli missförstånd, säger hon.

Svenskläraren Cecilia Peña tror att det går att arbeta med Martinson på högstadiet men det är viktigt att skapa rätt förutsättningar.

– Det kräver tid att fördjupa sig i texterna men det går. Eleverna kan ta till sig texten och formen med rätt stöd och det är en bra introduktion inför fortsatta studier. Jag är övertygad om att eleverna kommer att få möta mer av Harry Martinson på gymnasiet och det känns kul att ha gett dem möjlighet att bekanta sig med hans texter redan nu. Det känns bra att vi kunnat ge dem en kulturupplevelse utöver det vanliga tack vare stöd från Skapande skola och Harry Martinson-sällskapet.

Eleverna lämnar salongen efter det dramatiska slutet. Aniara har då kommit fram till den jordliknande planet som observerats vid Lyrans stjärnbild.
Filmpedagogen Marika Heidebäck modererade samtalet med Hugo Lilja (som gjort filmen tillsammans med Pella Kågerman).
Eleverna på Nya Elementar hade många frågor och tankar om filmen.

Text och bild: Semir Susic

1 comment for “Niondeklassare från Nya Elementar läste och såg Aniara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *